Jag vill börja med att be om ursäkt för alla som hade hoppats på någon trevlig sexnovell, men så roliga äventyr har jag inte haft. Faktum är att inget av mina äventyr i tvättstugan kan anses positiva det minsta. Eller tja… Ni kommer förstå.

I vårt hyreshus har vi en tvättstuga på bottenvåningen, och bokningssystemet tycker jag är väldigt bra. Man har en tavla där alla dagar är indelade i 4 pass, och man bokar ett pass genom att sätta sitt tvättlås i hålet för ett givet pass. På så sätt kan man inte boka mer än ett pass åt gången, vilket iofs skulle kunna ses som något negativt men som jag tror är nödvändigt.

Varje pass är på 4 timmar, jag försöker alltid ha passet 14-18 på onsdagar. Detta ger rätt så gott om tid att både tvätta och torka, då de har två dundermaskiner för tvätten (en 60 graders tvätt tar ca 50 minuter, en 40 graders ca 40 min) och en dundermaskin för torkningen (och ett torkskåp som dock suger).

Vidare så kan man sätta sitt tvättlås på dörren när man tvättar så ingen annan kan komma in, vilket jag alltid tycker är väldigt trevligt.

Som med alla andra system så fungerar det självklart inte bättre än folk följer det. Några exempel på problem jag haft;

Det värsta som hänt mig i tvättstugan var när en granne anklagade mig för att ha stulit deras tvättid, enligt uppgift genom att på något magiskt vis ta bort deras tvättlås utan att lämna minsta märke på det. Sanningen var självklart dock den att jag bokade en tom tvättid, exakt hur deras tvättlås försvann vet jag inte, men min gissning är att de glömde att faktiskt låsa det. Det går nämligen att ta ut nyckeln när det är olåst.
Denna händelse resulterade i att jag inte tvättade på över ett halvår. Någon gång i månaden så åkte jag hem till mina föräldrar på Öland och tvättade. Jag har fortfarande en skapligt stor hög med tvätt kvar från denna tid som bara väntar på att bli tvättade.

En annan sak som hände mig rätt tidigt var att en granne tog fel på dag. Han knackade på och sa att det var hans tvättid, men han bad hemskt mycket om ursäkt (vilket inte de andra gjort) när vi redde ut det hela och det visade sig att han hade bokat nästa dag.

Något som ofta händer är att personen före mig lämnar kvar tvätt i torktumlaren/torkskåpet. Första gången vände jag i dörren, men efter det så har jag som policy att låta det vara tills jag behöver torktumlaren själv och då dumpar jag deras tvätt i en av tvättvagnarna som står där.

Nu idag (för mindre än en halvtimme sedan) så hände dock en sak som nog kan nästan ta andra platsen över otrevligheter. Jag kommer ner vid 14.05 (eller strax innan) och ser att en av mina grannar PRECIS stoppat in sin tvätt i en av tvättmaskinerna. Hon pratar inte särskilt bra svenska och hon försökte övertala mig att låta henne tvätta, men jag var stenhård. Sanningen är den att jag behövde båda maskinerna. Minst en gång liksom.
Efter att hon insett att jag vägrade böja mig (även om jag faktiskt satte mig ner) så stängde hon av maskinen (trodde jag, hon låste bara upp luckan, den gick igång direkt igen när jag stängde luckan) och drog ut sin nu genomvåta tvätt (den hade hunnit bli dränkt) och lade i en tvättvagn.

Jag är väldigt stolt över mig själv just nu. I vanliga fall hade jag förmodligen vänt i dörren (vanliga fall = förut), eller iaf böjt mig för hennes krav och anpassat mig. Trots att det skulle innebära att jag inte får all min tvätt tvättad.

Hon bad mig att ringa på hennes dörr (som om jag visste vart hon bor) när hon kunde komma till en maskin, men jag förklarade för henne att jag är extremt upptagen (något som delvis faktiskt är sant). Så hon sa att hon skulle komma tillbaka vid fyra och kolla.

Här kommer delen som jag är mindre stolt över. Jag tänker se till att maskinerna är upptagna. Det är inte så att jag saknar tvätt att tvätta, och eftersom det kommer dröja tre veckor tills jag får tillfälle igen så är det ändå rätt logiskt att jag tvättar så mycket jag kan. Men sanningen är den att det främsta skälet är för att jag inte vill dela tvättstugan. Det är något jag har extremt jobbigt med.

Men på det stora hela så har det varit en väldigt bra dag. Jag har skickat iväg en lapp till Försäkringskassan så förhoppningsvis/förmodligen kommer resultera att de kompenserar mig för mina omkostnader för gymmet (1300 kr!), jag har tagit min andra Twinrix spruta (trots att det var knökat med folk) och jag har varit på gymmet. Och jag lyckades med en extra repetition vid träningen av armmusklerna.