Efter att ha läst på Webhackande om partistödet, och hans förslag på förändring av detta, så kände jag att jag ville dela med mig av mina tankar om en del olika stöd. Så låt oss börja;

  1. Valsedlar: bara en idiot skulle tycka att det är okej att diskriminera nya/mindre partier genom att de måste bekosta sina egna valsedlar. Om det är några som ska bekosta dem så borde det väl snarare vara de större partierna som trots allt har rätt mycket pengar (mer om det senare). Och lösningen är så simpel att det är beklämmande. Låt vem det nu är som sköter de stora partiernas valsedlar (antar att det är valmyndigheten) sköta alla anmälda partiers valsedlar.

    Faktum är att jag skulle vilja gå så långt som att be någon att anmäla valmyndigheten för just valfusk eftersom detta system kraftigt påverkar mindre partiers möjligheter.

  2. Partistöd: jag gissar att ett av de officiella skälen till att systemet ser ut som det gör idag är för att minimera risken att någon utnyttjar partistödet för egen vinning. Det är iaf den enda anledning som jag skulle kunna se som acceptabel. Lösningen är dock väldigt enkel (tycker jag). ALLA registrerade partier får lika mycket i partistöd, kanske någon miljon eller så, fast inte i faktiska pengar utan i “presentkort”. Dessa kan man sedan spendera på olika saker, t.ex. radioreklam eller plakat. Exakt vad som ska ingå får man så klart reda ut ordentligt, jag vet inte tillräckligt om vad partier spenderar sina pengar på.

    Å andra sidan kan man argumentera att detta ger nya partier som PP ett orättvist övertag, då deras organisation är i det närmaste gratis, medan de äldre partierna har organisationer som kostar multum. Fast å andra sidan kan man också argumentera att det inte är något som ska tas hänsyn till, partistödet borde handla om att underlätta för alla som vill att starta ett nytt parti och göra sin röst hörd. Inte att föda stora organisationer.

  3. Presstöd: motiveringen bakom det nuvarande systemet är faktiskt ganska logiskt, om man ser till tiden som det utvecklades i (okej, jag vet faktiskt inte när det utvecklades eller hur det såg ut då, men låt oss leka djävulens advokat här). Men nu för tiden har det sluta verka rätt ordentligt, iom att det används för att föda jättelika koncerner. Och även här är lösningen väldigt enkel känner jag.

    Jag tycker att presstödet ska gå ut till alla som vill starta en tidning i form av att man får ett presentkort på X kronor för tryckning. Ursprungligen tänkte jag att man skulle ge ett presentkort på X antal exemplar, men det skulle öppna för tryckerierna att ta ut hutlösa summor för de X första exemplaren eftersom staten stod för den notan.

    Resultatet skulle bli att alla som vill kan starta mindre publikationer och att de stora jättarna får försöka klara sig bäst de kan. Detta skulle självklart öka mängden tillgängliga vinklar på alla nyheter något ofantligt.

    Samtidigt så känner jag att presstödet kanske inte borde begränsas till just papperstidningar, vi har tonvis med olika medier i dagsläget. Problemet är att för t.ex. de internet-baserade “tidningarna” så skulle lönen vara den största utgiften om de skulle satsa heltid på att faktiskt göra lite journalistiska saker, och när vi börjar dela ut pengar för lönestöd så börjar det bli krångligt. För att minimera risken att folk utnyttjar det för egen vinning så skulle man behöva sätta in begränsningar som i slutändan skulle begränsa det fria ordet.

    Men grundtanken att ge lite till alla istället för mycket till få tycker jag är viktig.

Det var mer som jag tänkte på, men det får bli en annan post. Min hjärna är rätt full just nu.

Update: upptäckte att självaste Gudrun Schyman faktiskt också berörde frågan om valsedlar iaf. Verkar som om PP inte är de enda som behandlas måttligt bra.