Idag har det ramlat in en hel del valpropaganda i min brevlåda. De kan juh inte veta att jag redan röstat.😉

Först har jag fått en lapp från SSU. Jag kan inte undgå att notera att de faktiskt aldrig skriver ut att det är för Sossarnas räkning de skriver detta, men så vitt jag vet så ställer väl inte de upp själva (SSU alltså) i valet?

Det jag tycker är intressant är att det viktigaste för dem är faktiskt miljön, att arbeta för “ett Europa som skärper sina miljömål”. Det låter mer som Miljöpartiets politik. Jag hade trott att de skulle köra lite gammal hederlig Sosse-politik jag.

Det andra jag tycker är skojigt är deras “Vems intressen värnar du?”-slogan. Det är faktiskt just pga detta som jag faktiskt röstar pirat, för att få någon/några i EU som faktiskt värnar mina intressen och min integritet.

Andra ut är Sverigedemokraterna. Utöver lite vanligt dravel så noterar jag bl.a. att någon med ett väldigt osvenskt namn, “Elena Yurkovskaya”, tänker rösta på dem uppenbarligen. Som alltid så frågar jag mig själv hur de egentligen definierar detta “svenska” som de vill bevara.

Å andra sidan har de också ganska så utförligt skrivit ut en 10-punkts lista av saker de vill verka för i EU. På första plats att Sverige ska gå ur EU. Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte ett beslut som ska tas på EU-nivå? Eller ska de driva frågan att Sverige ska uteslutas?

På punkt 5 kommer sedan “En ansvarsfull invandringspolitik”. De pratar vidare annorstädes om att det är viktigt att invandrarna “anpassa sig”, vilket iaf jag tolkar som att om man inte är tillräckligt mycket “svensk” (vad nu det är) så åker man ut igen. Undrar hur de tänker hantera sådana som mig, som inte är direkt överdrivet “svenska” men ändock inte gärna kan kallas för invandrare. Blir det Danmark vi blir tvångsförflyttade till?😉

Nästa ut är Vänsterpartiet, som skickat mig ett oadresserat kuvert som innehåller bl.a. valsedlar (precis som SD) och en lapp där det på ena sidan står “Din EU-kritiska röst” och på andra sidan att de vill sluta ge så mycket pengar till EU. Vet faktiskt inte vad jag ska säga om detta, låter väl helt enkelt som V och deras politik.

Sist, men inte minst (tredje störst faktiskt), är Piratpartiet själva. Det är det gamla vanliga om ett fritt internet och rätt till privatliv, och så lite om att värna om “remix- och deltagarkulturen”. Det där sista tror jag dock de borde skippat, det torde gå låångt över huvudet på de som vi faktiskt måste nå ut till, nämligen de som inte läser våra bloggar hela tiden.

Detta inlägget blev inte ens i närheten lika underhållande som jag tänkt att det skulle bli, men nu är det skrivet och då vill jag också publicera det.

Ha en bra dag! Och rösta pirat!