I dagarna så lanserades OneSwarm , ett torrent-program med en ny cool funktion, nämligen möjligheten att bara dela med sig till sina närmaste vänner (som jag utgår ifrån att man måste registrera på något sätt). Denna nya F2F-teknik verkar många tro är lösningen på alla våra problem.

Jag har dock två saker att invända; hur blir det med sådana som mig som inte tar så mycket kontakt med folk? Jag har två vänner (varav den ena inte är det minsta intresserad i vad jag är intresserad av oftast) som jag skulle kunna lägga till.

Visst, jag har kommenterat hos vissa, och det råder väl inga tvivel om att jag är (Guld)pirat? Men om systemet ska fungera så ska man bara lägga till de som man vet med 110% säkerhet. Och då måste man också fråga dem, vilket jag inte klarar. Nåväl.

Det andra jag tänkte på är att vi nog inte ska utgå ifrån att detta är helt säkert. Jag vill minnas att de lyckades infiltrera en del DC-"servrar" som var invite only (minns inte jargongen längre). Och jag tror vi alla minns råttan på Bahnhof?

Vad jag menar är att det inte skulle bli första gången "lobbyn" lyckats få folk att förråda andra. Tänk er följande scenario; IFPI skickar ett trevligt litet brev till någon att betala X antal månadslöner, annars så stämmer vi dig för X antal årslöner istället. Eller så kan du istället FÅ X antal årslöner mot att du ger oss lite info på några av dina "vänner". Du har juh aldrig träffat dem AFK, du "känner" dem väl inte egentligen?

Vilka litar DU på att de skulle be IFPI fara och flyga? Litar ni på att JAG skulle göra det?