I föregående postning berättade jag om att jag skickat en fråga till de största ISPerna i Sverige, och nu har svaren börjat ramla in.

Bahnhof

Bahnhofs VD Jon Karlung svarar personligen på min fråga och svaret är precis som förväntat ett nej.

Hej <namn utlämnat>,

Bahnhof sparar ingen information om vi inte måste.

Det är en del av vårt aktiva och mycket starka ställningstagande för
integritet som vi drivit under många år.

Vår roll som kommunikations / internetoperatör förutsätter att vi agerar
som ett "postverk" – där vi inte öppnar kundernas brev eller särskilt
gör efterforskningar om hur våra kunder uppträder i olika sammanhang.
Den som väljer Bahnhof ska veta att vi i olika sammanhang gjort vårt
yttersta för att bevara den personliga integriteten. Det gäller både
företagskunder och privatpersoner. Vi har i något fall öppet tagit strid
med myndigheter hellre än att lättvindigt kompromettera kunddata.

Detta sagt – tidvis har vi av faktureringsmässiga skäl sparat IP-nummer
för privatpersoner. Det har handlat om faktureringsärenden där det rått
osäkerhet om abonnemanget varit i bruk eller inte. Uppgifterna har i
sådant fall behållits i maximalt ett kvartal. Men i dagsläget är det
bara en bråkdel av IP-uppgifter som sparas på det sättet. Vi är medverna
om att det finns andra tekniska lösningar som gör att sådan lagring inte
fyller någon funktion. Vi arbetar därför just nu målmedvetet med en plan
för att säkerställa kundernas integritet på olika sätt. Planen är ett
direkt resultat av den alltmer hotande och integritetskränkande
lagstifning som växer fram på en rad områden (från FRA, datalagring,
till Ipred).

Orosmoln:

Kombinationen av "Datalagringsdirektivet" – där vi enligt lag framöver
MÅSTE lagra uppgifter – i förening med Ipred1 kan tyvärr förändra
bilden. Samkör man "Datalagringsdirektivet" med "Ipred1" blir
situationen svårhanterlig. Vi kommer ju då ha kvar IP-nummer till följd
av datalagringsdirektivet, och kan inte säga att vi inte har
uppgifterna. Datalagringen sades tillkomma för att skydda samhället mot
organiserad brottslighet och terrorism, etc. Men redan innan det trätt i
kraft kommer det att användas till att jaga fildelande ungdomar med. Jag
tror inte det var grundtanken med datalagringen – som vi också är emot
alldeles oavsett!

Till sist: Bahnhof motsätter sig inte lagar och förordningar när de
träder i kraft. Men vi anser att vi har en opionsbildande roll som
operatör. Frågan har stort intresse. Där andra företag satsar på miljö
och klimatfrågor har vi istället valt att satsa på personlig integritet
och rätten att få ha ett privatliv på Internet utan att bli störd av
klåfingra intressen – vare sig de är kommersiella eller offentliga.
Bahnhof är också Sveriges äldsta operatör och vi har hållit på med det
här sen tidigt 90-tal. Det gör att vi känner att vi kan frågan på djupet.

Vänliga hälsningar,

/Jon Karlung, VD
Bahnhof AB

Universal Telecom

Ja, de sparar sådan information, av den enkla anledningen att de endast erbjuder fast IP. Kanske något man skulle kollat upp innan? *skäms*

ice.net

Ja, tills kunden fakturerats. Eller max 3 månader vid felsökning.

Hej <namn utlämnat>

Här kommer svaret på din fråga.

ice.net följer de svenska lagar och direktiv som åligger oss.

Trafikuppgifter sparas normalt till dess att kunden är fakturerad eller
om det behövs för teknisk felsökning i max 3 månader.

Trafikuppgifter lämnas enbart ut till brottsbekämpande myndigheter i
enlighet med gällande lagar och enbart vid en officiell skriftlig
förfrågan.

I trafikuppgifter kan ingå tex IP-adress och tidpunkter samt hårda och
mjuka id’s på ett modem/telefon.

ice.net försöker verifiera att sök-kritera vid förfrågan är korrekta så
att ett korrekt svar lämnas till myndigheten.

Med vänlig hälsning
Jan-Erik Sandvall
Kundcenter
ice.net

Bredbandsbolaget

Osäkert, de meddelar att de i dagsläget inte har någon policy i frågan, och att de kommer gå ut med en pressrelease när de väl fått en sådan.

UPDATE 25/11

Det har kommit in lite fler svar som jag tänkte publicera, även om de inte är så informerande.

Telia

Telia låter meddela att de följer PTS regler. När jag ber om förtydligande (då PTS sida i ärlighetens namn inte är den mest lättnavigerade) så hänvisar de till PTS igen. Oh, och låter oss veta att de "[…] värnar om våra kunders integritet så långt lagen tillåter oss". Kalla mig cynisk, men jag kan inte undgå att undra varför de inte kan svara rakt ut. Jag har iaf mailat PTS så vi får väl se om vi kan få något svar där.

Tele 2

Tele 2 svarar att jag får gärna återkomma när jag anger ett personnummer eller ett kundnummer (ja, jag skrev in falska diton eftersom jag inte ville lämna ut mitt riktiga). Nåväl, lyckligtvis så ger de mig också en e-mail adress så jag mailade till dem. Här är svaret:

Hej <namn utlämnat>,

På vissa abonnemangsformer kan vi se kundens IP-adress, men den har
egentligen inget intresse för oss utom i felsökningssyften. På vissa
abonnemang som till exempel Stadsnät LAN så kan det ibland bli
IP-konflikt mellan användare, och då kan det vara intressant att se vart
IP-adressen kommer ifrån. Självklart finns det verktyg att få tag i
kundens IP-adress men detta blir endast aktuellt om kunden gjort något
olagligt och polisen måste kopplas in. Dessa verktyg har inte vi på
supporten och vi har heller inget intresse av att "kolla upp" folk om
det som sagt inte handlar om just felsökningar.

Vi har heller inte verktyg för att kunna spåra IP-adresser, utan den
enda informationen vi kan få ut av IP-adresser är att vi ser om
IP-adressen kommer från oss eller från en annan leverantör. Du behöver
inte vara orolig.

Det låter väl bra? När jag läst det en andra gång så inser jag dock att det på intet sätt besvarar min fråga, eftersom det verkar helt alena handla om vad de kan göra på supporten. Så jag skickar ett mail till, där jag påpekar att du måste ha missförstått min fråga, och får svaret att om jag har vidare frågor så får jag ringa huvudkontoret. *suck*

AllTele

AllTele berättar att de inte sparar någon sådan information för LANen (som har dynamiska adresser), dock har ADSL-kunderna fasta IP-nummer. De är dock också oroliga över vad framtida lagar kommer tvinga dem till.