Någon smart person påpekade (ge mig gärna en länk, jag hittar det inte igen) att om ISPerna inte lagrar information om vem som har ett givet IP-nummer vid varje tillfälle så finns inte heller något att begära ut. Med den tanken i bakhuvudet så blev jag nyfiken på vad ISPerna faktiskt har att säga om saken. Så jag skrev ett brev;

Hejsan.
Iom den nya lagen, den s.k. "sanktionslagen", så har det blivit intressant att veta vilken information om era användare som ni faktiskt sparar. Så därför frågar jag er nu rakt ut;
Sparar ni information om vilket abbonnemang som har vilket IP-nummer vid varje givet tillfälle?
Jag kommer publicera ert svar på min blogg.
MVH
<namn utelämnat>
orolig medborgare
Så, krångligare än så behöver det väl inte vara?
Följande ISPer har jag kontaktat:
Telia
ComHem
Tele 2
Bredbandsbolaget
Universal Telecom
Glocalnet
ice.net
AllTele
Bahnhof
Följande kontaktade jag inte:
Telenor , eftersom de krävde att man chattade med dem istället för emailade.
3 , eftersom de krävde att man ringer till dem.
Om någon undrar så har jag social fobi, så om någon annan är intresserad så kan ni väl fråga de jag inte vågade fråga.
Så, får vi se om jag får några svar.