Biocombustibles

DN berättar att regeringen insett att Etanol inte är det bästa alternativet och därför gått över till att förorda elbilar istället. Detta genom att erbjuda 20 000 istället för 10 000 i premie.

Även om jag är glad att regeringen börjar inse att etanol inte är framtiden så tycker jag att de missar målet. Elbilar är inte mer miljövänliga än elen som driver dem, och så vitt jag förstått så importerar vi en rätt skaplig mängd “skitig” el. Hur kommer det se ut när konsumtionen skjuter i höjden pga detta?

Det andra problemet är att elbilar främst vänder sig till dem som aldrig behöver åka särskilt långt från sina hem, dvs de som bor i närheten av städerna. Ni vet, där kollektivtrafiken tenderar att vara rätt väl utbyggd. På det stora hela tror jag man skulle uppnå större effekt med satsningar på just kollektivtrafik, gärna att ge sådana alternativ även till de som bor i glesbygden för pendling.

Update: DN berättar att det hela inte riktigt stämde. Lars Leijonborg gör nu en pudel och tar tillbaka det han sagt. 20 000 var bara ett exempel, och han tror att det kan dröja minst 3-4 år till innan vi ser några fungerande elbilar värda premien.

Samtidigt meddelar en bloggare som kallar sig KAS att tekniken redan finns och ska börja massproduceras – i Kina. Nästa år förväntas de börja säljas i EU.

Jag måste erkänna att jag överlag är lite skeptisk, men jag är samtidigt väldigt positiv. Lyckas de lösa problemet med att vi har för lite el redan som det är så kommer jag nog faktiskt fundera på att skaffa mig en sådan bil.