Bloggdrevet går, och likt alla drev beter vi oss som tankelösa nötter med högafflar. Det är rätt intressant att se hur lite vi egentligen förändrats, hur vi fortfarande reagerar likadant som folk reagerade för flera hundra år sedan när någon ropade “häxa“, inte sant?

Den här gången gällde det Fildelaren, han som åkte dit i Linköping. Han har meddelat att han inte tänker överklaga och reaktionerna lät inte vänta på sig. De flesta stödde faktiskt honom och förstod att det var för jobbigt att gå igenom hela helvetet en gång till.

Så släpptes en bomb, av inga mindre än TPB faktiskt. Enligt en källa “högt uppsatt inom upphovsrättslobbyn” så hade Fildelaren blivit mutad. Och drevet var igång.

Fildelaren skriver idag om att anklagelserna är osanna, och han citerar ett typiskt mail. Jag misstänker att han fick en hel del otrevliga mail faktiskt.

Och nu börjar vi vakna upp igen och inse att vi kanske förhastat oss, att Fildelaren kanske inte är en häxa. Den enda egentliga skillnad är väl den att han iaf slapp bli bränd på bål, och att vi därför har en möjlighet att be om ursäkt.

Även om jag faktiskt inte skrev något om saken så känner jag mig lite skyldig, eftersom jag faktiskt inte ställde mig upp och ifrågasatte det hela. Så, Fildelaren, jag ber om ursäkt. Du förtjänar bättre. Det gör alla.

Å andra sidan, om ni vill ha något att bli legitimt upprörda över så kan ni gå med i skaran som skrivit arga kommentarer och blogginlägg om nyheten att en lärare på en förskola i USA låtit barnen rösta ut en av sina “kamrater”. Killen lider med största sannolikhet av Aspergers (vilket gör att det känns extra hårt för mig faktiskt), och har därför haft problem i skolan. Läraren ställde sedan honom framför hela klassen på 16 elever och bad dem berätta vad de tyckte om honom. Som alltid när det gäller barn var de brutalt ärliga, och när det sedan blev omröstning så var det endast 2 som ville ha honom kvar.

Föga förvånande så vill han inte gå tillbaka, och börjar gråta och skrika hysteriskt bara han närmar sig skolan. Men inte har något olagligt skett enligt polisen.

Det är i sådana här lägen som jag faktiskt, om än väldigt kort, ifrågasätter min pacifism. Jag måste säga att jag inte skulle ha talat illa om mamman om hon valt att ge lärarjäveln en ordentlig snyting.