Det kom i dagarna fram att ICA funderar på att sluta sälja cigaretter, vilket fick DrF att ryta till. Sedan utvecklade Enligt Min Humla sina tankar, och i kommentarerna där misslyckades jag med att föra fram mina tankar. Så därför tänker jag dra ett långt inlägg här, en gång för alla.

ICA delen

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om ICAs populistiska utspel, med största sannolikhet så händer det inget. Till skillnad från Fredrik Söderhielm, generalsekreterare för a non smoking generation, så tror jag att det snarare kan innebära färre kunder för ICA. Och jag anser att det är ICAs rätt att profilera sig hur de vill.

Rökning i allmänhet

Argumenten mot rökning tror iaf jag att man kan dela upp i tre huvudkategorier, här listade i stigande intressegrad.

  1. Rökning skadar dig

    Detta kan tyckas vara ett helt okej argument, men principen bakom argumentet är tanken att staten ska ta hand om dig och du ska inte få göra något som är skadligt. Du vet, som att dricka kaffe, äta fet mat osv. Plus att det sedan självklart kommer bevisas att även “annorlunda tankar” är farliga.
    I slutändan så kvarstår problemet att detta innebär ett direkt omyndigförklarande av alla som röker, och det gillar jag helt enkelt inte.

  2. Rökning tär på resurserna

    Rent tekniskt sett så stämmer det trots allt; rökare är i genomsnitt sjuka mer än icke-rökare och kostar därmed staten mer i form av inkomstbortfall av sjukdom, och även lite längre fram ökade omkostnader i vården när du börjar hosta upp dina lungor. Så självklart måste vi värna om statens gemensamma resurser och göra det så svårt som möjligt att röka, helst förbjuda det helt.
    Det kan låta logiskt och tilltalande, men även här gömmer sig en mörkare sida. Det skulle påbörja en uppluckring av tanken bakom gemensam sjukvård, och skulle sluta med att endast hälsofanatiker som aldrig tar några som helst risker, och därmed faktiskt inte heller har några liv, har full rätt till sjukvården. Jag tycker att de som tycker detta är en bra ide ska ta sig en titt på sina egna liv, är ni så förbannat perfekta verkligen? Rör ni er den rekommenderade mängden varje dag? Äter ni bara hälsosamt? Cyklar ni istället för att åka bil? Använder alla sorters skydd när ni gör det?

  3. Rökning påverkar andra negativt

    Det är här det börjar bli intressant tycker jag. Jag anser att vi ska följa principen att utför man en medveten handling, som t.ex. att röka (eller bada i parfym för er som verkar tro att avsaknaden av omnämnandet av parfym innebär att man förespråkar att det är okej), så ska man också ta ansvaret för det, t.ex. gå en bit bort. Låter väl rätt logiskt, inte sant?
    Tyvärr så brukar folk vara väldigt ivriga att tycka att jag väl får skylla mig själv som vill stå på samma perong, gå på samma gata eller, gud förbjude, gå in i affären medan de avslutar sin älskade cigg. Och därmed omyndigförklarar de sig själva, de skjuter ifrån sig ansvaret för sina handlingar.

Eftersom det nu tyvärr tycks finnas rätt skapligt många rökare som helt enkelt inte klarar av att ta detta ansvaret, utan ställer sig i dörröppningen till Willys eller sitter och blossar på en uteservering, så måste det till lagändringar för att tillvarata våra rättigheter. Till skillnad från vad många tror så är det alltså inte en rättighet att röka. Det är däremot en rättighet att inte bli attackerad när man är ute, oavsett om den attacken sker i form av en knytnäve eller ett moln av livsfarliga gaser.

Erkänn, det kliar i fingrarna att dra in bilavgaser, svett och parfym i det hela, inte sant? Så vi tar och går igenom dem också.

  1. Bilavgaser

    Bilavgaser är onekligen något väldigt otrevligt, och jag anser av flera olika skäl (om inte annat så det enkla faktum att vårt samhälle dör rätt snart annars) att vi borde försöka hitta olika alternativ.
    Däremot ser jag verkligen inte vad poängen med att ta upp det är? Blir bilavgaserna lättare att ta itu med om det sitter någon vid bordet bredvid och röker? Om ni har så rejält med avgaser att ni inte ens märker av om någon står och röker i dörröppningen till livsmedelsbutiken så borde ni sluta slösa energi att argumentera om rökning och fokusera helt på avgaserna faktiskt.

  2. Svett

    Som ni säkerligen är fullt medvetna om så är svett något som sker automatiskt och som vi i ytterst liten utsträckning styr. Därmed så är det helt enkelt inte samma sak att lukta svett som att man sitter och röker. Självklart så har vi ett ansvar att sköta vår hygien när vi ska ut bland folk, men utöver det så finns inga likheter.

  3. Parfym

    Jag tillhör faktiskt gruppen som mår extra dåligt av när någon har badat i parfym, och därmed använder jag också parfym-fri deo. Och även om jag gärna skulle se någon sorts reglering av mängden parfym man får använda så är det markant krångligare, så länge man inte föreslår ett totalförbud av det på offentlig plats. Vilket kanske skulle vara det bästa?
    Hur eller hur så anser jag inte att dessa två frågor, rökning och parfymbad, står emot varandra, snarare tvärtom; principen om att ta ansvar för effekterna av sina handlingar kan appliceras på båda företeelserna.

(PS. Jag hoppas alla pingbacks,trackbacks and whatnot fungerar som det ska, för jag har inte den blekaste aning om hur det fungerar ;-))