Jag satt precis i bilen och lyssnade på radio, när jag hörde Securitas senaste reklam. Har ni hört den?

Det är en speaker röst, jag tolkade det som att det var på en flygplats eller liknande, som upplyste om att någon hade glömt att stänga av strykjärnet, men att det inte var någon fara för Securitas hade tagit hand om saken.

Nu misstänker jag att Securitas inte riktigt tänkt efter på vad denna reklam förmedlar, för vad den förmedlar är tanken att de övervakar dig hela tiden. Är det verkligen något vi vill?

Och det är här metaforen kommer in i bilden, för det är precis på detta sättet som FRA-förslaget och liknande förslag försöker säljas in; “tänk om du glömmer strykjärnet på, är det inte bra att någon stänger av det då?”. Grundtanken är att om vi bara ger dem makten till det, oavsett om det är staten eller privata företag, så kommer de ta hand om oss från vaggan till graven, och vi kommer aldrig behöva oroa oss för något. Så länge vi rättar oss efter mallen vill säga.

Du är fri att säga precis vad du vill, så länge det är på förhand godkänt.

Min mor tyckte att det lät jättebra att inte behöva oroa sig för att glömma strykjärnet på, när jag tyckte på att det var en absurd reklam, men jag säger som jag sa till henne; jag föredrar att huset brinner ner än att någon total främling ska granska allt jag gör.

För i slutändan så känner jag faktiskt att jag kan ta ansvar för att plugga ur strykjärnet när jag är klar, och jag gillar inte tanken på att vuxna är så ivriga att bli omyndigförklarade på detta sätt.

Ett annat sätt att formulera det på hittade jag i den här underbara lilla flash-snutten.