Ni har säkert sett dem, “reklamfilmerna” för ett “schystare internet”, som kommer bl.a. från IFPI (det var den enda organisation jag kände igen. ;-)).

Det är två olika, även om jag bara sett den ena från TV, där någon, underförstått en piratkopierare, tränger sig på någon som betalar för en tjänst.

I film 1 så är det på en offentlig toa, där en man tränger sig på samtidigt som en annan man som precis betalat för att använda toan. I film 2 är det ungefär samma sak, bara att det är två kvinnor och ett solarium.

Jag tolkar det som att det ska vara en liknelse för piratkopiering, då det är “reklam” för att man ska “ladda lagligt, ladda schysst”, men liknelsen faller rätt platt på flera punkter.

1. Utdelaren, den som betalat för tjänsten i filmerna, vill inte dela med sig av denna tjänst. Så vitt jag vet så finns det ingen som sitter och delar med sig av sina filer via P2P-nät utan att faktiskt vilja det.

2. Tjänsten, i filmerna ett toabesök och ett solariebesök, förlorar i värde för den som betalat för det i filmerna, men i verkligheten så påverkas inte utdelaren det minsta lilla av att någon laddar ner filen.

En bättre liknelse, iaf när det gäller toaletten, skulle vara att personen som betalat för besöket håller upp dörren när han är klar så att nästa person kan besöka toaletten gratis. Men jag antar att det skulle visa upp piratkopieringen från sin verkliga sida, en sida där ingen direkt far illa.

Lite mer ironi; Filmfolket, som producerat filmerna, har på sin sida en liten lista med “artiklar” om filmbranschen och där plockade jag upp följande små pärlor: Bad Hyena/Tankesmedjan Limbo skriver om Bara Bröst som en hysteriskt rolig liknelse för piratkopiering. Sedan hittade jag följande artikel från Expressen; Rekordår för biograferna!

Är det bara jag eller skjuter de sig i foten med filmerna bara för att ladda om bössan med sina länkar?😉