I mellandagarna så damp det ner en rätt stor samling reklam för fyrverkerier, föga förvånande. Efter att i snart två veckor stirrat på dem på mitt badrumsgolv (där all min reklam av någon anledning tenderar att hamna i slutändan) har jag kommit fram till två saker som stör mig;

1. {sv:Svea Fireworks} gör reklam för att de delar ut skyddsglasögon gratis till alla som handlar om dem, och de gör detta med två bilder. En på en man i sina bästa år, och en liten kille. Jag skämtar inte, killen verkar vara närmare 10 än 15, och långt ifrån 18. Jag förstår att de vill marknadsföra sina produkter mot sina verkliga konsumenter, det råder inget tvivel i mitt sinne att personer under 18 står för majoriteten av konsumtionen, men borde de inte iaf försöka dölja att det är småbarn som använder deras produkter, olagligt dessutom?

2. ÖoB sålde 50-pack (jupp, femma nolla) med “stinger miniraketer” (ni vet de där som tjuter som en galning på väg upp och smäller lite) för 10 kronor. Jag håller därmed de direkt ansvariga för att det fortfarande, över en vecka efter nyårsafton, är snorungar ute och bränner av raketer var och varannan natt. Jag vet inte om det skulle lösa problemen med fyrverkerierna om man hade högre priser, men jag tror nog inte det skulle skada. Om du var tvungen att lägga ut ett par hundra för att få tag i raketer så skulle vi nog slippa många ungdomar som bränner ner sig själva och andra.