Det är med fasa som jag än en gång blir påmind om att det nu uppenbarligen ska vara säkert att åka tillbaka till Irak (DN). Om du är irakier vill säga. Om du är svensk däremot så anses det vara för farligt (UD).

För att öka dubbermoralen så står det att läsa i ovan nämnda DN-artikel att när de från Migrationsverket åkte ner för att avgöra om det var säkert att återvända så vågade de inte ens åka in i Irak. Men det är uppenbarligen okej om du är irakier.

Jag tror faktiskt dock att jag av misstag just snubblade över problemet här; för de som bestämmer så handlar det om irakier, inte om shia-/sunnimuslimer/kurder, vilket det gör i Irak. Jag tänker inte påstå att jag vet allt som hur det är i Irak, men jag vet dock tillräckligt mycket för att påstå att det råder fullt inbördeskrig mellan falanger inom sunni- och shiamuslimerna. Och att många oskyldiga fastnar i mitten.

Uppdatering 30/7:

DN skriver idag om det katastrofala läget i Irak. 70% av har inte dricksvatten och nära 30% av barnen är undernärda. Är det någon mer än jag som tycker det låter lite bakvänt att skicka tillbaka flyktingar till detta helvete?