Det står på DNs hemsida idag att vissa bostadsbolag väljer att förbjuda kamphundar.

Detta väcker för mig två frågor;

1. Varför? Det är redan förbjudet i lag att ha en kamphund.

2. Jag antar att vad de menar är att vissa hundraser ska vara förbjudna, inte att kamphundar ska vara förbjudna. Problemet är att jag inte kan hitta någonstans på nätet där det står vilka raser det gäller, vilket är lite skrämmande.

Jag tycker att detta är det gamla klassiska “att gå över ån efter vatten”. Deras motivering är “- Många hyresgäster känner sig hotade av kamphundar.” enligt Svenska Bostäders affärsutvecklingschef Patrik Emanuelsson. Jag som är hundrädd borde kanske välkomna dessa tankar, men problemet är att det alltid finns någon som är rädd för något. Jag vet att det finns de som är livrädda för katter, innebär det att jag ska bli tvungen att flytta? Och jag som är livrädd för människor, innebär det att mina grannar ska behöva flytta?

Hela grundtanken är absurd. Inför koppeltvång som går utöver det i lagen så borde det räcka, iaf för mig, och som sagt så är jag ytterst hundrädd. Straffa inte folk för vad andra människor får sina hundar att göra.