http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=630368&rss=145

Ytterligare någon som fått sitt VISA-kortnummer “stulet” på nätet. Inget konstigt med det, inte så mycket att bry sig om.

Det är följande del som jag vänder mig mot mest:

– Det verkar inte finnas något säkert sätt att skydda sig och bankerna ser ut att räkna med ett stort svinn, säger Anders Claréus. Här tycker jag att bankerna måste ta ett mycket större ansvar för att ta fram säkrare sätt att handla. När jag själv handlar på nätet så vet jag egentligen ingenting om hur det företag jag köper något av förvarar mitt kontonummer.

Har ni hört talas om E-kort? Det är ett underbart litet program man kan ladda ner gratis, och som iaf fungerar med FöreningsSparbanken (om de andra bankerna inte har något liknande så får de ta mig tusan skärpa sig). Det är jätteenkelt och jättesmart. Du skapar nya kortnummer när du ska handla som du sedan använder.

Resultatet är att om någon lyckas komma över detta nummer så gör det dem ingen nytta eftersom du redan använt alla de pengar som går att använda från det numret (man ställer in gränsen själv). Helt fantastiskt, och jag behöver ALDRIG ange mitt riktiga VISA-nummer.

Så kom ta mig f*n inte och säg att det inte finns ett säkert alternativ!