Nu ska jag ta upp ett väldigt känsligt ämne, nämligen prostitution. Mitt upplägg är sådant att jag börjar med ett “motargument” som jag fått, ofta är det direkta citat, och som jag sedan besvarar. Let’s go.

“Sex har med kärlek att göra”

Mången motståndare mot legalisering av prostitution brukar förr eller senare häva ur sig något i den här stilen, och då ska ni veta att jag hållt igen. De jag diskuterat med har gått ännu längre och påstått att alla som vill ha sex utan att vara kär i personen faktiskt är störda och sjuka.

Egentligen så borde man väl inte ens behöva besvara det här påståendet, iom att det är rätt dumt i sig. Det finns många där ute som är totalt friska och ändå gillar att ha sex med personer de inte är kära i. Punkt.

“Att legalisera prostitution skulle vara att markera att det är okej”

Ytterligare en rätt onödig kommentar, eftersom det är just det vi vill göra. Vi vill markera att det är okej för personer att sälja sex om de nu vill göra det. Att de har makten och rätten att bestämma själva över vad de vill göra med sina kroppar.

“Det skulle innebära en ökad trafficking från öst”

Detta tror jag inte på någonstans. Om vi tänker på detta logiskt sett så kommer det i början av legaliseringen finnas två olika ställen att köpa sex på, dels de lagliga och kontrollerade bordellerna, och dels de olagliga och okontrollerade bordellerna. Det är de senare som kan köpa in sexslavar.

Nu ska vi tänka efter här nu, hur många skulle gå till de olagliga när de lagliga finns? Jag tror de skulle kunna räknas på en hand. Det skulle bara vara det fåtal som faktiskt tänder på tanken att kvinnan inte är där frivilligt utan blir våldtagen.

Resultatet: traffickingen kommer konkureras ut.

“Om du är arbetslös så kommer du tvingas till att arbeta som prostituerad”

Ytterligare en lögn. Det finns redan idag yrken som är uteslutna från den regeln att man förlorar sin A-kassa om man tackar nej, och det finns inget skäl till att inte inbegripa prostitution i den. Eller tror ni att man kan bli tvingad till att jobba som porraktris också eller?

“Det handlar bara om att fula gubbar vill runka av sig i ett stycke kött som bara ligger och tar emot 8 timmar om dagen”

Uttalanden som dessa är det som gör mig så trött, eftersom det helt enkelt inte har någon som helst koppling till verkligheten. Vart ska vi börja?

1. Det är inte bara gubbar som köper sexuella tjänster, det är killar av alla åldrar (främst) men även kvinnor.

2. Jag vet inte om ni testat, jag har det inte, att ha sex med någon som bara ligger och tar emot, men jag har förstått att det inte är särskilt skoj. Enkel konkurens ger på handen att sådana kvinnor snart förlorar sina kunder.

3. Varför ska de bara ligga och ta emot för den delen? De gör juh detta av sin egna fria vilja, och de har alternativet att sluta när de vill! (mer om detta senare)

4. Det är inte många prostituerade som jobbar 8 timmar om dagen ska ni veta, iaf inte av de som är frivilliga. Med en inkomst på uppåt 3000 kr/timme så behöver de inte det. De kan dra in uppåt 10 000 per helg, för bara 5-6 timmars totalt arbete (resor och sådant inräknat). Och långt ifrån all den tiden brukar de ha sex.

“Och vem ska se till att hororna har det “bra”? Polisen? Advokater? Domare? Ã…klagare? Yrken där säkert många av dem själva köper sig ett litet nyp då och då. Som att deras intresse skulle vara att VERKLIGEN se till att kvinnorna inte far illa.” (detta är ett direkt citat från en motståndare f.ö.)

Detta visar på en skarp misstro till vårt system och polis osv, och det är egentligen inte något som har med prostitution att göra. Jag kan bara säga att jag litar till att majoriteten av de inblandade är snälla och trevliga, eller iaf hederliga. Jag har inga skäl att tro något annat.

“Det är fel att köpa människor”

Det kan jag hålla med om, och jag har inte pratat om att legalisera någon form av slavhandel, utan om (främst) kvinnors rätt att sälja sexuella tjänster frivilligt. Jag anser att det är att jämföra med att t.ex. sälja städtjänster, för somliga så är det ena totalt otänkbart och för andra det andra. Det är bara en fråga om ens uppfattning.

“Det är smaklöst och förnedrande, kvinnor som frivilligt prostituerar sig visar en bild av kvinnor som inte stämmer för alla.” (direkt citat från en annan motdebatör)

Detta kan vid en första översyn tyckas vara logiskt, men sedan så ska vi ta och titta lite noggrannare på vad hon faktiskt säger här. Det första är självklart bara hennes subjektiva åsikt, som hon tappert försöker övertyga folk om är fakta, och det lämnar vi därhän. Jag kan garantera dig att de som frivilligt säljer sexuella tjänster inte anser det vara vare sig smaklöst eller förnedrande.

Det som kommer därefter är desto intressantare, och tyvärr lyckades vi inte få ur henne en förklaring på vad hon menade med det. Det var efter detta som hon började påstå att alla som ville ha sex utan känslor var störda. Men grundtanken tycks vara rätt klar: att som kvinna ha sex på ett sätt som inte är likadant som majoriteten (som alltså är som skribenten själv självklart) är något fel. Bara så ni vet. ;)

“Folk blir kallade för hora”

Hur detta på något sätt är ett motargument vet jag faktiskt inte, men jag ska se vad vi kan få fram.

1. Om vi legaliserar prostitution, kommer det då anses sämre eller bättre att vara en “hora”?

Rätt svar: om än lite så kommer det gå åt bättre.

2. Om vi på något magiskt vis lyckas få bort alla prostitution (good luck with that), kommer folk då sluta kalla varandra för “hora”?

Rätt svar: Självklart inte.

3. Om vi på något ännu mer magiskt vis dessutom lyckas få alla att glömma bort ordet “hora”, kommer folk då sluta kalla varandra för förolämpningar?

Rätt svar: Självklart inte, snarare så skulle de komma på något nytt ord.

4. Jag tror att skälet till varför många tjejer blir kallade “hora” är för att det finns en utbredd bild av att tjejer inte ska ha sex med mer än en kille. Kommer då detta att påverkas av en legalisering?

Rätt svar: Förmodligen väldigt lite om något, men om det påverkas så kommer det självklart vara för att göra det mer legitimt för tjejer att ha flera partners.

“Jag tror ärligt talat inte en normal människa med ett vanligt liv frivilligt vill sälja sig själv till okända, halvt sjuka män. För det kan inte vara friska män som gör sånt.” (ytterligare ett citat)

Tyvärr för hennes del så motbevisas denna tes av verkligheten. Det finns t.ex. studentskor som säljer sex, och eftersom så många andra studenter klarar sig fint utan att sälja sex så kan vi väl utgå ifrån att de gör det frivilligt. Sedan det faktum att de själva påstår att de gillar det gör inte saken sämre, eller hur?

Vilka är då köparna? Tja, enligt det jag läst, från de som är frivilliga, så är det främst vanliga män som är lite blyga. Alltså inga sjuka män.

Det faktum att hon inte anser att det kan vara friska män som köper sex får stå för henne, hon visar rakt igenom sin argumentation nämligen att hon anser att alla som gillar sex för sex skull, dvs inte som en form av att uttrycka sin kärlek, är sjuka, äckliga och perverterade. Av någon anledning känner jag mig trots det inte träffad. ;)

“En kvinna som inte har problem psykiskt och som inte har ekonomisk kris – skulle hon “frivilligt” sälja sin kropp?” (citat från motdebatör 1)

Rätt svar: Ja, redan idag finns det många (allting är relativt =) som gör det. Ledsen damen, men där föll det.

“Och hur skulle du som torsk t ex kunna veta om kvinnan säljer sig “frivilligt” eller för att någon lurat eller tvingat in henne i det? Kollar en torsk såna saker eller utgår han ifrån att hon gör det för att det är kul?” (citat, btw)

Det är just för detta som jag vill legalisera prostitution, så en “torsk” kan gå till en laglig bordell och veta, utan minsta tvivel, att personen h*n ska ha sex med faktiskt är där helt och hållet frivilligt. Underbart va?

Någon sådan koll finns inte idag, och därför är “torskarna” “tvingade” till att anlita tjejer som de inte kan vara 100%-igt säkra på.

“Prostitution är ingen lek, det är förknippat med faror, risk för våldtäkter och misshandel och allehanda förnedring.” (citat, igen)

Skulle dessa faror öka eller minska med en legalisering? Rätt svar: minska.

Dåså, det är vad jag orkar komma fram till just nu. Säg till om ni har något argument jag inte tagit upp här. Tills nästa gång kan ni ta och läsa detta och fundera närmare på: Expressen om studentskor som är prostituerade. Peace!