Hej och välkommen, idag tänkte jag prata lite om sexualitet.

Vi kan börja med att konstatera två saker:

1. Sexualitet i sin ordagranna betydelse handlar om vad man attraheras av.

2. Jag personligen anser att alla få sätta vilka stämplar de vill på sig själva, om någon anser sig vara heterosexuell så skiter väl jag i om personen tänder på personer av samma kön.

Dåså, då har vi det konstaterat, och nu vidare till mina funderingar.

Vi börjar med det förhatliga ordet “metrosexualitet”. Jag menar, vad är poängen med det? Att markera att män som gillar att ta hand om sitt utsende EGENTLIGEN inte är riktiga män? Eller att man måste vara så galen att man faktiskt tänder på städer (vilket är vad ordet ordagrant betyder) för att bry sig om sitt utseende?

Att ens koppla ihop intresse och sexualitet tycker jag är att försöka packa ihop alla i en enda stor grupp, trots att de egentligen bara har en sak gemensamt.

Det är ungefär samma sak, fast tvärtom, som folk gör med homosexuella. De tänker “homosexuella = män som har analsex med varandra” och sedan tar det stopp. Tanken att de faktiskt är individer (och att även kvinnor kan vara homosexuella) tycks aldrig riktigt leta sig fram till dem.

Och detta för oss osökt in på hela grejen med fixeringen vid sexualiteten. Nu på sistonde har Homo- och Bi-diskusarna på Lunarstorm dränkts (känns det som) med folk som undrar om de är bisexuella. Och jag kan inte förstå varför det är så viktigt att veta om andra tycker att man ska stämplas som bisexuell eller inte.

Självklart har det att göra med att hitta sig själv, men är det verkligen det man gör? Eller försöker man bara kategorisera sig själv så man vet vart man hör hemma? Och vart hör bisexuella hemma? Vad är egentligen en bisexuell? Kanske det är så att ungdomarna ser sin möjlighet att skapa en ny stereotyp över bisexuella, och vill först försäkra sig om att ingen skulle få för sig att påstå att de inte tillhör dem?

Eller så kanske det är rädsla? Kanske de ser bisexuella som “hetero med en släng av homo” och de är rädda för det där med att kallas bögar/flator?

Så många frågor, så få svar.